درباره کمپرسور ها (کمپرسور اسکرو، پیستونی، فشارقوی، بدون روغن و ... )

کمپرسور چیست؟

کمپرسور یکی از دستگاه های صنعتی است در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. این دستگاه می تواند گازها را تا اندازه ای که بالاتر از فشار جو باشند، فشرده سازد.

انواع کمپرسور

کمپرسورها انواع مختلفی دارند و بر اساس کاربردشان در صنایع مختلف، به چندین دسته تقسیم می شوند. از جمله کمپرسورهای پرکاربرد می توان به کمپرسور اسکرو، کمپرسور پیستونی، کمپرسور فشار قوی و کمپرسور بدون روغن اشاره کرد.

 

کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو نوعی کمپرسور با جابجایی مثبت است که برای فشرده سازی گاز از دو پیچ مارپیچ (روتور) به نام روتور نر و روتور ماده استفاده می کند. پره های روتورها در تماس نزدیک هستند و معمولاً فقط چند هزارم اینچ از هم فاصله دارند. در حین کار کمپرسور اسکرو، روتور نر از طریق یک شفت از موتور الکتریکی نیرو می گیرد و شروع به چرخش می کند. در نتیجه روتور ماده را هم می چرخاند. هنگامی که این دو روتور شروع به چرخش می کنند، یک حفره در انتهای مکش کمپرسور ایجاد می شود. با توجه به این حفره، اختلاف فشار بین دو طرف خارجی و داخلی کمپرسور ایجاد می شود. به دلیل این اختلاف فشار، کمپرسور، هوا را از جو به داخل کمپرسور مکش می کند. این هوا بین پره های روتور ماده و نر محبوس می شود. هوای محبوس شده از ورودی به سمت خروجی حرکت می کند. در طول این چرخش، روتورها به طور مداوم هوای محبوس شده را فشرده می کنند. در حین فشرده سازی، هوا از دریچه‌ی تخلیه، خارج و به مخزن سپراتور هدایت می شود. پس از فرایند جداسازی روغن از هوا ، هوای پاک شده توسط افتر کولر، خنک شده و در مخزن ذخیره می گردد. کمپرسور بهسان یکی از با سابقه ترین و با کیفیت ترین تولید کنندگان کمپرسور در ایران است.

کمپرسور پیستونی

کمپرسور پیستونی یکی از پرکاربردترین کمپرسورها در تولید هوای فشرده شده است که به آن کمپرسور رفت و برگشتی نیز گفته می شود. نحوه کار کمپرسور پیستونی (کمپرسور رفت و برگشتی) به این صورت است:

  1. هنگامی که پیستون در کمپرسور پیستونی پایین می آید، خلاء ایجاد می کند و هوا را از طریق ورودی به داخل کمپرسور می کشد.
  2. این هوا از دریچه های ورودی به داخل سیلندر وارد می گردد. وقتی این شیرهای ورودی باز هستند، دریچه های تخلیه بسته هستند. به عبارت دیگر، هوا به داخل به داخل کمپرسور وارد می شود، اما قادر به خارج شدن نیست.
  3. هنگامی که سیلندر پر از هوا است، پیستون بالا می رود و هوا را فشرده می کند. دریچه های تخلیه معمولاً در سطح معینی از فشار باز می شوند. هنگامی که پیستون به سمت بالا می رود، هوای فشرده را از طریق دریچه های تخلیه باز به بیرون می راند.

کمپرسور فشار قوی

کمپرسور فشارقوی به دو مدل High pressure و booster تقسیم می شوند:

  • کمپرسوهای فشار قوی : کمپرسورهای فشار قوی به کمپرسورهایی اطلاق میگ ردد که هوای فشار جو (1 بار) را در چند مرحله ( استیج) به فشارهای بالاتر از 10 بار می رساند.
  • بوستر پمپ : بوستر به دستگاهی اطلاق می شود که فشار اولیه را از کمپرسور دیگری گرفته و به فشار بالاتر از 10 بار می رساند. به طور کلی می توان گفت استیج اول بوستر پمپ توسط کمپرسوری دیگر که می تواند از نوع اسکرو یا غیره باشد، تامین می گردد. این کار جهت کاهش هزینه نگهداری صورت می گیرد.

 

کمپرسور بدون روغن بهسان

در بسیاری از صنایع، خلوص هوا بسیار مهم است. حتی کوچکترین مقدار روغن می تواند باعث آلودگی محصول یا آسیب رساندن به تجهیزات تولید شود. به همین دلیل است که هنگام انتخاب کمپرسور هوا، همیشه مهم است که فرآیند تولید و محصول نهایی در نظر گرفته شود. کمپرسور بدون روغن یا کمپرسور اویل فری (oil free)، بدون استفاده از روغن به تولید هوای فشرده می پردازد. کمپرسور بدون روغن به طور ویژه برای مصارف پزشکی و دندانپزشکی، ابزار دقیق و مواد غذایی استفاده می شود که هوای خروجی آن الزاما باید عاری از هر گونه روغن باشد. کمپرسورهای هوای معمولی از روغن برای روانکاری استفاده می‌کنند، در حالی که سیستم‌های بدون روغن دارای قطعاتی هستند که از قبل با مواد شیمیایی کاهنده اصطکاک برای روان‌کاری دائمی پوشانده شده‌اند.

قطعات اصلی کمپرسور

  1. واحد هواساز

    ایرند یا واحد هواساز اسکرو یکی از اصلی ترین بخش های کمپرسور اسکرو می باشد که وظیفه آن فشرده سازی هوای اطراف کمپرسور و انتقال این هوای فشرده به مخزن کمپرسور می باشد. ایرند کمپرسور از دو عدد روتور ماردونی شکل به صورت نر و مادگی تشکیل شده است که ساختار و نحوه کارکرد آن به صورتی است که هوا از یک سمت وارد می شود و با ایجاد نیروی محرکه لازم توسط الکتروموتور، مارپیچ ها به حرکت در آمده و هوای وارد شده را تا فشار معینی (حداکثر 10 بار) فشرده می کنند.
  2. تابلو برق

    تابلو برق کمپرسور هوا از جمله تجهیزاتی است که در کمپرسورهایی که از برق 3 فاز استفاده می کنند کاربرد دارد. یکی از وظایف تابلو برق کمپرسور باد محافظت از الکتروموتور سه فاز کمپرسور در برار نوسانات ولتاژ می باشد.
  3. رادیاتور

    در کمپرسورهای بهسان از رادیاتورهای آلومینیومی فشرده استفاده می گردد که از دو بخش خنک کننده هوا و روغن استفاده می شود. سایز رادیاتورهای بهسان 10 درصد بزرگتر از سایز استاندارد است. این مزیت موجب می شود تا دستگاه در مناطق گرمسیر نیز کارایی خوبی داشته باشد و موجب افزایش عمر روغن، فیلتر روغن و شیلنگ ها گردد و از خاموش شدن دستگاه به علت افزایش دما جلوگیری کند.
  4. انلودر

    آنلودر کمپرسور هوا به قطعه ای الکتریکی مکانیکی گفته می‌ شود که جریان هوای ورودی به ایرند کمپرسور اسکرو را کنترل می نماید. آنلودر کمپرسور اسکرو در زمان هایی که سیستم دچار افت فشار می شود، مسیر ورودی هوای محیط را به درون کمپرسور هدایت کرده و این عمل را تا رسیدن فشار به حداکثر ادامه می ‌دهد.
  5. الکترو موتور

    الکتروموتورها مجهز به بلبرینگ هایی با کیفیت بالا و سیستم ترمیک هستند که در صورت اشکال های احتمالی از موتور محافظت می کنند. طراحی این موتورها به گونه ای است که می توانند 24 ساعته کار کنند.

تجهیزات کمپرسور

  1. خشک کن (dryer)

    به طور معمول هوای محیط زندگی ما دارای درصدی از رطوبت می باشد. یعنی مقداری H2O توسط مولکول های هوا حمل می شوند. این رطوبت باید از هوای خروجی کمپرسور حذف شود. برای این کار از درایر یا خشک کن استفاده می شود. درایرهای بهسان به دو دسته تبریدی و جذبی تقسیم می شوند.

    درایر تبریدی

    که با پایین آوردن دما و رساندن آن به نقطه شبنم +3 درجه سانتیگراد ، رطوبت گیری را انجام می دهد. H2O موجود در هوا به شکل قطره های شبنم در نقطه شبنم ظاهر می شوند. در نهایت آبِ جمع شده، تخلیه می شود و هوای خروجی خشک و با رطوبت زیر + 3 درجه خواهد بود. درایر تبریدی، برای نقطه شبنم 3 تا 7 درجه مناسب است.

    درایر جذبی

    درایر جذبی زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز به نقطه شبنم پاییتر از 3 درجه باشد (20-، 40- و70-) است. درایر جذبی به کمک مواد جاذب موجود در آن (Molecular sieve)، H2O موجود در هوا را جذب می کند و در نتیجه مواد جاذب متناوبا مرطوب و احیا می شوند و با این روش هوای خروجی را خشک می کند. دو عیب درایر جذبی، پِرت کردن 10 درصد از هوای خروجی جهت احیای مجدد مواد جاذب و هزینه تعویض مواد جاذب است. در حالی که در درایر تبریدی هیچگونه پرتی هوا مشاهده نمی شود و هزینه نگهداری پایین است. درایر جذبی می تواند هیتردار یا بدون هیتر باشد که در صورت هیتر داشتن، هوا با فشار گرما داخل می شود و در نتیجه میزان پرتی هوا کم می شود.
  2. واتر سپراتور (WS)

  3. مخازن تحت فشار

    وظیفه اصلی تانک باد یا مخزن ، ذخیره کردن هوای فشرده شده ای است که توسط کمپرسور پیستونی یا اسکرو تولید می شود. مخزن باد کمپرسور در ظرفیت های مختلفی از سایز 10 لیتری تا 10000 لیتری با کاربری های گوناگون بر اساس نیاز مشتری تولید می گردد. استفاده از مخزن، تعداد روشن و خاموش و مدت تحت بار بودن کمپرسور هوای فشرده را به میزان زیادی کاهش می دهد و به همین دلیل باعث افزایش طول عمر مفید کمپرسور و متعلقات جانبی آن می شود.
  4. میکروفیلترها

    میکروفیلترها وظیفه پاکسازی هوای فشرده شده خروجی کمپرسور از هرگونه ذرات روغن، مواد معلق و گرد و غبار را برعهده دارند. این میکروفیلترها بسته به نوع دستگاه و درایر، در داخل درایر یا خارج از آن قرار می گیرند. این میکروفیلترها قادرند ذرات 1 میکرون تا 0.003 میکرون را فیلتر کنند.
  5. برج کربن اکتیو

    برج کربن اکتیو یکی از اجزای مهم کمپرسور است و برای از بین بردن بوی احتمالی موجود در هوای خروجی کمپرسور به کار می رود. برج کربن اکتیو دارای زغال هایی است که ارگانیسم های زیر 5 ppm را فیلتر می کند. در نتیجه بوی احتمالی که در هوای خروجی موجود است، گرفته می شود و هوای خروجی عاری از بو خواهد بود. این مساله در حوزه صنایع غذایی بسیار مهم است.

ترتیب قرار گرفتن اجزاء کمپرسور

  1. کمپرسور
  2. واتر سپراتور
  3. مخزن
  4. میکروفیلتر اولیه
  5. درایر
  6. میکروفیلتر ثانویه

کمپرسور بهسان با تجربه کاری چندین ساله در تولید و ساخت انواع کمپرسور ها و تجهیزات جانبی آنها و به کارگیری کارشناسان و نیروهای متخصص آمادگی پاسخگویی و مشاوره به شما مشتریان عزیز را دارد. همچنین شما می توانید از قیمت کمپرسور اسکرو، کمپرسور پیستونی و دیگر محصولات از طریق سایت این مجموعه به صورت آنلاین با خبر شوید. همچنین آکادمی بهسان به منظور برگزاری دوره های تخصصی آموزشی در حوزه های مختلف علمی و صنعتی در خدمت شما کاربران گرامی می باشد.


چاپ